Design pro mobilní zařízení
Napsali o aplikacích vyvinutých AAG
Pokud jste se rozhodli nabídnout svým zákazníkům aplikaci nebo web optimalizovaný nejen pro desktop, ale také pro mobilní zařízení, můžete v současné době vybírat z různých variant.
Názory na to, zda je lepší mobilní nebo responsivní web a/nebo vlastní nativní aplikace, se různí. Každé řešení má své výhody i nevýhody, všechna se navíc dají vzájemně kombinovat a není tedy nutné zvolit si pouze jedno z nich. Optimalizaci obsahu pro různé platformy a rozlišení lze rozdělit do několika základních skupin:
Mobilní web
Jedná se, oproti klasickému desktop zobrazení na monitoru a s ovládáním pomocí myši, o variantu optimalizovaných webových stránek, které většinou obsahují nejčastěji hledané informace nebo služby. Mohou být zcela nezávislé na desktop verzi, a to jak obsahově, tak graficky. Zpravidla jsou dostupné na adrese m.vasedomena.cz, na kterou jsou zákazníci přistupující z mobilních zařízení automaticky přesměrováni.
Výhody
- Mobilní web obsahuje podstatné informace nebo nabízí online služby optimalizované pro mobilní zařízení, které se ovládá palcem.
- Je alternativou k nativní aplikaci.
Nevýhody
- Vyšší náklady na přípravu a správu další verze webu.
- Rychlost - delší doba načítání webového obsahu oproti nativní aplikaci.
Plně responsivní web
Responsivní web je vytvořen tak, aby se automaticky přizpůsobil velikosti a rozlišení displeje nezávisle na tom, zda je zobrazen na klasickém monitoru nebo v některém z mobilních zařízení, ať už se jedná o mobil nebo tablet. Responsivní web je většinou vytvořen jako identická varianta desktop verze přizpůsobená pro ovládání palcem.
Výhody
- Nižší náklady spojené s vytvářením a správou více verzí webového řešení.
- Nižší pořizovací cena oproti nativní aplikaci.
Nevýhody
- Potřeba optimalizovat obsah celého webu nebo webové aplikace prostřednictvím níž je nabízena např. online služba.
- Časově náročnější na vývoj a testování pro různá mobilní zařízení a různé platformy.
Nativní aplikace distribuovaná na některém z internetových portálů
(Apple Store, Google Play nebo Windows Store)
Nativní aplikace jsou vždy programovány na míru pro jednu konkrétní mobilní platformu s tím, že aplikace vytvořené pro jednotlivé platformy jsou vzájemně nepřenositelné. Mezi nejrozšířenější platformy se řadí mobilní zařízení od společnosti Apple s operačním systémem iOS, aplikace vytvořené pro operační systém Android od společnosti Google a mobilní zařízení využívající operační systém Windows od Microsoft. Ostatní platformy jsou v porovnání s výše zmíněnými zanedbatelné.
Výhody
- Nativní aplikace bývají kromě rychlosti i uživatelsky nejpříjemnější.
- Design nativních aplikací klade důraz na maximální relevanci, okamžité upoutání pozornosti a uspokojení tak, aby byl uživatel motivován k návratu a chvále.
- Vlastní aplikace jsou trendy a významně podporují image společnosti.
Nevýhody
- Vyšší náklady na vývoj.
- Vyšší náklady na správu a průběžné aktualizace
Zmíněné výhody i nevýhody jednotlivých variant vedou k různým kombinacím. Aktuálním trendem je např. využití responsivní verze webových stránek i v rámci nativní aplikace nebo využití nativních prvků na webu. Hlavním důvodem těchto kombinací je, kromě optimalizace nákladů na vývoj a správu, zejména větší flexibilita při změnách nebo rozšiřování poskytovaných služeb.
Výběr vhodného řešení by měl vždy zohlednit nejen povahu služeb nabízených na internetu, ale realisticky posoudit i skutečnost, zda budou využívány koncovými zákazníky prostřednictvím mobilních zařízení.
Tisk